Sydän ohjaa lompakkoa: Savossa isänmaallisuus näkyy kulutuksessa

Spread the love

Suomalainen työ ry:n tutkimuksen mukaan savolaiset tuntevat Avainlippu-merkin erittäin hyvin ja kotimaisen työn arvostus sekä isänmaallisuus näkyvät Savossa konkreettisesti kuluttajien ja yrityspäättäjien arjessa. Alueen asukkaat liittävät Avainlippuun muita suomalaisia vahvemmin luottamuksen, turvallisuuden ja ylpeyden tunteet.

Suomalainen työ ry:n tutkimuksen mukaan peräti 84 prosenttia savolaisista pitää Avainlippu-tuotteiden ja -palveluiden merkitystä oman alueen elinvoimalle tärkeämpänä kuin suomalaiset keskimäärin (71 prosenttia). Myös yrityspäättäjien näkemykset korostavat kotimaisuuden arvostusta, sillä yli puolet, 53 prosenttia savolaisista yritysedustajista pitää suomalaisuutta erityisen tärkeänä, kun suomalaisilla yrityspäättäjillä vastaava osuus on keskimäärin 46 prosenttia.

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Se voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle, Suomessa tuotetulle palvelulle sekä kotimaiselle verkkokaupalle. Savolaiset yrityspäättäjät tuntevat myös Avainlippu-verkkokauppamerkin paremmin kuin suomalaiset yrityspäättäjät. Savolaisista yrityspäättäjistä yli puolet, 51 prosenttia tunsi kotimaisesta verkkokaupasta kertovan Avainlippu-merkin, kun koko maan päättäjistä sen tunnisti 44 prosenttia. Tämä kertoo siitä, että kotimaisuus ja alueellinen identiteetti ovat Savossa vahvasti läsnä niin kuluttajien kuin yritysten arjessa.

– Isänmaallisuus on Savossa vahva, kulutuskäyttäytymiseen vaikuttava tunne, joka näkyy myös siinä, kuinka tärkeänä Savossa pidetään Avainlippu-tuotteiden ja -palveluiden merkitystä alueen elinvoimalle, korostaa Jokke Eljala, Suomalainen työ ry:n tutkimuspäällikkö.

– Se ei ole pelkästään symboli, vaan se ohjaa käytännön valintoja: savolaiset valitsevat mieluummin kotimaisen tuotteen tai palvelun, koska he haluavat tukea oman alueensa yrityksiä ja ylläpitää työtä alueellaan. Avainlippu näkyy siis paitsi ostoskorissa myös alueen identiteetissä ja ylpeyden tunteessa, Eljala jatkaa.

Avainlippu on ylpeydenaihe kuluttajille ja yrityspäättäjille savolaisten lisäksi koko maassa. Erityisesti nuoret ovat muita ikäluokkia ylpeämpiä tuotteiden ja palveluiden suomalaisuudesta.

 

Jätä kommentti