Hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin kokonaisuus OmaSavo laajenee uudella palvelulla. Tiistaista 22. huhtikuuta alkaen asiakkaat voivat käyttää viestit-palvelua, jos he haluavat olla yhteydessä terveyskeskukseen eikä asialla ole kiire.
– Asiakas voi lähettää viestin tai jättää yhteydenottopyynnön meille, kun hänellä ei ole kiireellistä, saman päivän aikana hoidettavaa asiaa. Viestin voi jättää vuorokauden ympäri joka päivä. Vastaamme viesteihin 1–5 arkipäivän kuluessa, sotekeskuspalvelujen asiantuntijalääkäri Anu Ryynänen kertoo.
Asiakas voi käyttää viestit-palvelua kiireettömissä asioissa, kuten terveyskeskusten ajanvarauksissa, tutkimusten ja niiden tulosten tiedusteluissa, pitkäaikaishoidon seurannassa sekä uusien oireiden selvittelyssä.
Jos asiakas on perumassa samana päivänä tai samalla viikolla olevaa terveyskeskuksen vastaanottoaikaa, asia pitää hoitaa OmaSavon sairaanhoitajan chatissa tai puhelimitse.
Koko hyvinvointialueen terveyskeskuspalveluissa
OmaSavon viestit-palvelu käynnistyy 22. huhtikuuta terveyskeskuspalveluissa koko Pohjois-Savon hyvinvointialueella.
Aiemmin asiakkaat ovat voineet lähettää sähköisesti viestiä osaan hyvinvointialueen terveyskeskuksista Klinik-viestikanavassa. Klinik sulkeutuu 21. huhtikuuta, jonka jälkeen terveyskeskuspalveluiden asiakkaat voivat käyttää OmaSavon viestit-palvelua paikkakunnasta riippumatta.
Viestit-palvelun käyttö laajenee
Klinik on ollut lisäksi käytössä useilla paikkakunnilla muun muassa neuvolapalveluissa. Neuvolapalveluiden viestit-asiointiin tulee 21. huhtikuuta alkaen muutamien kuukausien katko, kunnes ne siirtyvät käyttämään uutta OmaSavon viestit-palvelua.
OmaSavon viestit-palvelua on tarkoitus laajentaa kattavasti parin vuoden aikana hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluihin.
OmaSavo on hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin kokonaisuus, joka muodostuu asiakkaan omatoimisesti käyttämistä palveluista sekä vuorovaikutuksessa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa käyttämistä palveluista. Hyvinvointialue kokoaa OmaSavoon vaiheittain kaikki asiakkaan digipalvelut.
Asiakas voi valita sopivan asiointikanavan
OmaSavon digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen digiasiointi on vaihtoehto perinteiselle puhelinasioinnille ja vastaanottokäynnille terveyskeskuksessa. OmaSavoa voi käyttää joko OmaSavo-mobiilisovelluksella tai hyvinvointialueen verkkosivuilla tietokoneella tai älypuhelimella osoitteessa omasavo.fi.
Silloin kun asia ei ole kiireellinen, asiakas voi valita eri kanavista itselleen sopivimman. Asiakkaan palvelua nopeuttaa, kun hän ottaa yhteyttä vain yhteen asiointikanavaan kerrallaan ja odottaa ammattilaisen vastausviestin tai takaisinsoiton.
Tietolaatikko: Eri terveydenhuollon palvelukanavat asiakkaan käytössä
- OmaSavon viestit-toiminto tai puhelinpalvelu kiireettömissä asioissa (hyvinvointialueen paikkakuntakohtaiset tai keskitetyn puhelinpalvelun numerot): Sopivat yhteydenottokanaviksi terveyskeskukseen, kun asian arvioinnilla ja käsittelyllä ei ole kiire eikä sitä tarvitse hoitaa saman päivän aikana. Viestin voi jättää OmaSavossa itselleen sopivana ajankohtana, ja viesteihin vastataan 1–5 arkipäivän kuluessa. Puhelinpalvelussa voi asioida oman alueen palveluaikojen mukaisesti. Kaikki puhelut ja takaisinsoittopyynnöt hoidetaan pääsääntöisesti saman päivän aikana.
- OmaSavon sairaanhoitajan chat tai puhelinpalvelu kiireellisissä asioissa (hyvinvointialueen paikkakuntakohtaiset tai keskitetyn puhelinpalvelun numerot): Asiakkaan kiireellisissä terveyskeskusasioinneissa ensisijaiset yhteydenottokanavat. Myös samalle päivälle tai viikolle varattujen terveyskeskusaikojen perumiset tulee hoitaa joko chatissa tai puhelimitse. OmaSavon digiasiointi mahdollistaa myös digiaineistojen kuten valokuvien hyödyntämisen arvioinnin ja hoidon tukena.
- Päivystysapu 116 117, myös tekstiviestimahdollisuus erityisryhmille: Päivystysavusta asiakas saa arvion, vaatiiko tilanne käynnin päivystyksessä. Jos vaatii, hänet ohjataan oikeaan hoitopaikkaan tai tarvittaessa hän saa kotihoito-ohjeet. Päivystysapu palvelee vain akuuteissa asioissa ensisijaisesti virka-ajan ulkopuolella vuoden jokaisena päivänä.
- Hätäkeskus 112: Hätätilanteissa, kuten esimerkiksi äkillisen ja kovan rintakivun tai hengitysvaikeuden, tajuttomuuden, kouristelun, suuren verenvuodon ja vakavien vammojen yhteydessä pitää soittaa 112.
Reseptien uusimiset: Ensisijaisesti OmaKanta-palvelussa