Varkauden Automiehet kahdeksan vuosikymmenen iässä

Spread the love

”Pöytäkirja, tehty Varkauden t.y:n talolla 6.12.1944 kokouksessa, jonka Kuljetustyöntekijäin Liiton edustaja Suutari oli sanotuksi päiväksi klo 12.00 kutsunut koolle neuvottelemaan autoalan työntekijäin yhtymisestä ammattiosastoksi. Kokoukseen oli saapunut 11 osanottajaa.”

Näin oli kirjoitettu kauniilla kaunokirjoituksella ja kyseisessä kokouksessa lausuttiin alkusanat AKT:n ammattiosasto Varkauden Automiehet ry (osasto 30) perustamiselle. Osaston 80-vuotisjuhlaa vietettiin lauantaina 9.11. Ravintola Kaks Ruusussa. Nykyisellään osastossa on satakunta jäsentä ja parisataa eläkeläisjäsentä.

Juhlan yhteydessä Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n hopeisen ansiomerkin saivat: Tomi Heino, Taisto Palviainen, Olli Vesanka ja Markku Åkerlund.

Ammattiosaston lippu oli juhlavasti läsnä tilaisuudessa. Ansiomerkin saajat, vasemmalta: Olli Vesanka, Taisto Palviainen, Markku Åkerlund ja Tomi Heino.

Kansanedustaja Timo Suhonen onnitteli ryhdikästä 80-vuotiasta yhdistystä ja ansiomerkkien saajia sekä kiitti työstä Suomen rakentamiseksi – uskoen, että ammattiosaston juhlapäivä ei jää viimeiseksi.

– Teollisuutta, kuljetusalaa ja julkisen puolen tulevaisuuden ammattilaisia me saamme yhteiskuntaan entistä heikommin. Hallituksen leikkaukset toisen asteen koulutuksesta sekä aikuiskoulutuksen lakkautus tulevat olemaan historiallisen kohtalokkaita päätöksiä. Työntekijän, duunarin työmarkkina-arvon vahvistaminen koulutuksella ei jatkossa enää onnistu, kuten se on aiemmin vuosikymmeniä onnistunut. Tämä on siis yhteiskuntamme yksi kohtalonkysymys, hän sanoi.

Kansanedustaja Timo Suhonen

Varkauden Automiehet ry:n puheenjohtaja Markku Åkerlundin mukaan toiminnassa on ollut paikallinen ote. Historiatiedot kertovat, että esimerkiksi autonkuljettajien työolosuhteisiin, taukoaikoihin ja peseytymispaikkoihin yritettiin saada parannuksia.

Elantonsa Åkerlund on saanut kumipyörillä, pienestä pojasta lähtien. Aikuisiällä hänen kuljettamaansa kalustoon ovat kuuluneet traktorit, pakettiautot, kuorma-autot ja linja-autot. Työura on ollut hyvin monipuolinen.

– Kilometrejä en ole laskenut ja kaikenlaisia työvuoroja on ollut. Mielestäni kaikkein raskain vuoro oli sellainen, kun Pieksämäeltä ajettiin Helsinkiin, perillä klo 18–19. Asunnolla yöpyminen, yön aikana auto oli lastattu ja aamukolmelta jälleen tienpäälle. Ajokkina ollut linja-auto oli puoliksi rahtiauto, istumapaikkoja oli n. 30. Autoa sanottiin hevoskuljetusautoksi, jossa takana oli kahdet ovet.

– Joskus on ollut hankaluuksia, mutta aina on selvitty. Huonona puolena linja-autonkuljettajana on ollut säännöllisen epäsäännöllinen työaika. Alalla on hankaluutena, että nuorta porukkaa ei saada kuljettajiksi ja eläkeläisiä on paljon töissä, hän sanoo.

Äänihaastattelussa Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n puheenjohtaja Ismo Kokko

Ismo Kokko 9.11.-24

Jätä kommentti