Suomalaiset aliarvioivat turvavyön hyödyt taajamanopeuksissa

Spread the love

Turvavyön kiinnittäminen on nopea ja helppo tapa turvata itseään ja kanssamatkustajiaan. Liikenneturvan kyselyiden mukaan turvavyön koetaan turvaavan enemmän kovissa nopeuksissa kuin taajamanopeuksissa. Todellisuus on päinvastainen.

Liikenneturvan kyselyn mukaan 96 % suomalaisista on sitä mieltä, että autoilu ilman turvavyötä sadan kilometrin tuntivauhdissa tuntuisi todella vaaralliselta. Hieman harvempi (88 %) kokee ilman turvavyötä ajamisen todella vaarallisen tuntuiseksi, jos nopeutta olisikin 50 km/h.

– Maantienopeuksissa turvavyön käyttö ei välttämättä yksin pelasta, vaan siinä punnitaan auton koko turvavarustusta. Erityisesti taajamanopeuksissa turvavyön käyttö vähentää merkittävästi riskiä menehtyä tai loukkaantua onnettomuuden sattuessa, kertoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä.

Turvavyötä käyttämätön vaarantaa muut autossa istuvat

Kyselyyn vastanneista 94 % kertoi vaativansa, että heidän kanssaan henkilöautossa olevat käyttävät turvavyötä. Kuljettaja voi päättää, ettei auto lähde liikkeelle, ennen kuin kaikilla on turvavyöt kiinnitettyinä.

Turvavyön käyttö on tärkeää sekä etu- että takapenkillä. Takapenkillä ilman turvavyötä matkustava on vaaraksi itsensä lisäksi edessään istuvalle.

– Ilman turvavyötä takapenkillä matkustava voi aiheuttaa viisinkertaisen kuolemanriskin turvavyötä käyttävälle etumatkustajalle, Kivilä muistuttaa.

Kiinnitetty turvavyö varmistaa, että myös auton muusta turvatekniikasta on hyötyä: se ei toimi suunnitellusti, jos matkustaja ei pysy törmäyshetkellä penkissä.

Turvavyö pelastaa alhaisissakin nopeuksissa

Joskus kuulee sanottavan, että turvavyö on turha, koska törmäystilanteessa voi tukea itseään kädellä esimerkiksi kojelautaan. Jos nopeutta on enintään 7 kilometriä tunnissa, niin törmäyksessä aikuinen saattaa kyetä käsillään estämään iskeytymisen auton rakenteisiin. Siksi tärkeintä on laittaa turvavyö aina kiinni huolimatta ajettavasta nopeudesta tai matkan pituudesta.

Kun törmäysnopeus kaksinkertaistuu, niin törmäysenergia nelinkertaistuu. Viidenkymmenen kilometrin tuntivauhdissa törmäyspaino on oma paino kertaa 40 ja satasen nopeudella vielä neljä kertaa suurempi.

– Äkkipysähdyksessä 70 kg painavan ihmisen törmäyspaino on siis viidenkympin nopeudessa 2800 kg ja satasen nopeudessa jo 11200 kg”’, Kivilä laskee.

Jätä kommentti