Näytelyn nimi – Parasta ennen – herättää vahvoja mielikuvia, jotka liittyvät ikääntymiseen, käytökelpoisuuteen ja arvonmuodostukseen. Koska on ihmisen, teknologian tai taideteoksen paras aika elää, toimia tai olla esillä? Kasvaako arvostus eliniän, käyttöajan tai kestävyyden myötä? Taiteilijat Sami Funke, Susanna Tyrväinen, Mika Törönen ja Kirsimaria E. Törönen tulkitsevat teemaa eri tekniikoilla tehtyjen teosten muodossa. Tämä on taiteilijoiden ensimmäinen yhteinen näyttely ja se on avoinna Pieksämäen Kulttuurikeskus Poleenissa 23.2.-13.4.2024.
Mikkeliläisen valokuvataiteilija-kuvataiteilija Sami Funken ”SER – sähkölaiteiden lyhyt elämä” -teossarja käsittelee sähköromun, laiteiden ja apuvälineiden lyhyttä elinikää. Näiden välineiden elinkaari on tarkoitushakuisesti suunniteltu lyhyeksi, jota niistä tulee käyttökelvottomia ennenaikaisesti. Sarja on valmistunut 2022–2023 aikana, koostuen valokuvista ja sekatekniikkateoksista, joissa on hyödynnetty kierrätysmateriaaleja.
Pieksämäkeläinen keramiikka- ja lasimuotoilija Susanna Tyrväinen pohtii näyttelyteoksissaan teoksen elinkaarta. Milloin on teoksen parasta ennen päivämäärä? Hänen töissään kierrätysmateriaaleilla tai luonnosta löydetyllä materiaalilla, joka yhdistyy uuteen, on iso rooli. Tyrväinen on viehättynyt salaisuuksista ja löytämisen riemusta. Hän pyrkii luomaan töihinsä kerroksia ja pieniä asioita, joita katsoja tai kokija voi yhdistellä ja keksiä. Tyrväinen on saanut SKR Etelä-Savon rahastolta tukea taiteelliseen työskentelyyn.
Mänttäläisen monitaiteilija Kirsimaria E. Törösen teoksissa tarkastellaan paikan identiteettiä, esineiden ja muistojen historiaa sekä elinkaarta. Mitä tapahtuu esim. muistoille tai omistajaa vaihtaneille esineille tehokkuuden hiipuessa? Voiko rikkoutuneen, arvonsa menettäneen haltuunotto taiteen keinoin eheyttää maailmaa? Törönen on saanut Taiteenedistämiskeskuksen monitaiteen toimikunnalta tukea taiteelliseen työskentelyyn.
Lohjalla asuva taidemaalari Mika Törönen tunnetaan erityisesti Helsinkiä käsitelevistä kaupunkikuvistaan. Törösen teoksista suurin osa on akvarelleja, jotka kuvaavat kaupungin valoa ja tunnelmaa. Urbaanien maisemien tunnelma kuljettaa hyvän mielen matkalle. Töröselle omakohtainen kokemus kohteesta on tärkeä ja sen hän haluaa välittää katsojalle. Paikan merkitys ei rakennu pelkästään arkkitehtuurista.