Monialaisessa oppimisyksikössä KYSissä eri alojen opiskelijat oppivat yhdessä ja toisiltaan

Spread the love

Monialaisessa oppimisyksikössä nimensä mukaisesti kohtaavat eri alojen opiskelijat. Kuopion yliopistollisessa sairaalassa (KYS) lokakuussa aloittanut yksikkö on ensimmäinen laatuaan Pohjois-Savon hyvinvointialueella.

Perinteisesti oman alan työn oppiminen työpaikalla tapahtuu oman alan työntekijän ohjauksessa. Uudessa monialaisessa oppimisyksikössä KYSin gastrokirurgian ja urologian osastolla eri alojen opiskelijat toimivat yhdessä oppien toinen toisiltaan.

Monialaisessa yhteistyöosaamisessa korostuu jokaisen ammattialan edustajan asiantuntemuksen tasavertaisuus ja merkitys osana yhteistyötä. Asiakas on aina hoidon keskiössä ja hänen monialaiset hoidon ja palvelun tarpeensa ohjaavat toimintaa. Opiskelija saa tietoa eri ammateista ja niissä tarvittavasta osaamisesta. Monialaisessa yhteistyössä opiskelijat pääsevät kehittämään vuorovaikutus- ja tiimityötaitoja ja palvelujärjestelmätuntemus lisääntyy.

Tulevaisuuden oppimismuoto

Gastrokirurgian ja urologian osasto valittiin monialaiseksi oppimisyksiköksi HUSista saadun kokemuksen kannustamana. – HUSissa samantyyppinen yksikkö toimii verisuonikirurgian osastolla ja osastoympäristö on sopinut sille hyvin. Siellä oppimisyksikkö myös lisäsi osaston houkuttelevuutta työntekijöiden keskuudessa, kliinisen hoitotyön opettaja Janne Rautiainen valottaa.

Osastonhoitaja Kristiina Korhonen tunnistaa monialaisen oppimisyksikön myötä syntyvän vetovoiman rekrytoinnissa. Gastrokirurgian ja urologian osastolle on jo saatu rekrytoitua kaksi opiskelijaohjauksesta kiinnostunutta ja oppimisyksikön toiminnan kehittämiseen sitoutunutta sairaanhoitajaa. Heidän kanssaan oppimisyksikössä työskentelee kaksi osaston sairaanhoitajaa ja tarvittaessa apulaisosastonhoitaja.

– Oppimisyksikkö tarjoaa toisenlaisen työnkuvan ohjaajana toimivalle sairaanhoitajalle. Opiskelijoille se on perinteistä työssä oppimista rauhallisempi oppimisympäristö, mikä mahdollistaa laadukkaan ohjauksen. Tämä on tulevaisuuden oppimismuoto, jonka kehittämiseen ja aloittamiseen halusimme ehdottomasti lähteä mukaan, Korhonen kertoo.

Oppimisyksikön avulla osastolla pyritään pitämään käytössä kaikki sairaansijat ja lisäämään opiskelijamäärää. Kristiina Korhonen pitää mahdollisena hyödyntää oppimisyksikköä myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä.

Enemmän aikaa ja kokonaisvaltaista hoitoa potilaalle

Monialaisessa oppimisyksikössä potilasta hoitavat eri alojen opiskelijat ammattilaisten muodostaman ohjaajatiimin ohjeistuksella.

– Opiskelijoilla saattaa olla enemmän aikaa potilaalle kuin perinteisesti osastolla työskentelevällä hoitajalla. Yleensä potilaat ovat olleet opiskelijoiden toteuttamaan hoitoon erityisen tyytyväisiä, kliinisen koulutuksen asiantuntija Elina Pääkkönen kertoo.

– Lisäksi yksikössä kiinnitetään erityistä huomiota potilaan monialaisiin hoidon ja palvelun tarpeisiin. Esimerkiksi potilaan tarvitessa tukea ravitsemukseen liittyen, niin ravitsemusterapeuttiopiskelija ja ravitsemusterapeutti tekevät hänelle suunnitelmaa yhdessä monialaisen tiimin kanssa. Sosiaalietuuksien hakemisessa apuna ovat puolestaan sosiaalityön opiskelija ja sosiaalityöntekijä yhdessä muun tiimin kanssa.

Toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelija Jalmari Salmela on ensimmäistä kertaa monialaisessa harjoittelussa. Harjoittelupaikka on vastannut odotuksia. – Ensimmäisestä päivästä lähtien on saanut hypätä työn touhuun ja päässyt kiinni oppimisyksikössä olevien potilaiden hoitoon, Salmela iloitsee. – Suosittelen tätä kaikille sosiaali- ja terveysalalla ainakin kerran koulutuksen aikana koettavaksi.

Harjoittelussa olevat opiskelijat ovat eri vaiheessa opintojaan, osa alkupuolella ja osa jo loppusuoralla. Harjoittelun kesto vaihtelee alakohtaisesti. Hoitotyön opiskelijoilla ja amanuenssin tehtävissä toimivilla lääkäriopiskelijoilla jakso on pääsääntöisesti viisi viikkoa. Ravitsemustieteen opiskelijat ovat mukana yhden päivän, fysioterapeuttiopiskelijat ja sosiaalityön opiskelijat puolestaan noin viikon ajan. Opiskelijoiden ottamisesta harjoitteluun hyvinvointialue sopii oppilaitoksen edustajien kanssa.

Sairaanhoitajaohjaaja ohjaa monialaista tiimiä

Monialaisen oppimisyksikön ohjaajatiimissä on neljä tai viisi sairaanhoitajaa, jotka päätyönään ohjaavat opiskelijatiimiä. He varmistavat potilasturvallisuuden osallistumalla potilaiden hoitoon aina tarvittaessa.

Ohjaajan rooli on perinteiseen yksilöohjaukseen nähden mentoroivampi. Uutta on myös se, että sairaanhoitajaohjaaja ohjaa muitakin kuin oman alansa opiskelijoita. Ohjaustyöhön kuuluu nyt myös monialaisen tiimin ohjaaminen yhteistoimintaan.

Vastuuohjaajan lisäksi muiden alojen työntekijät osallistuvat oman alansa opiskelijoiden ohjaukseen. He ovat saatavilla päivän aikana ja osallistuvat viikoittaisiin oppimiskeskusteluihin yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Koko maassa tavoitteena on lisätä monialaisen oppimisen paikkoja sosiaali- ja terveysalan käytännön työssä. Pääkkösen ja Rautiaisen mukaan Pohjois-Savon hyvinvointialueella monialaisia oppimisyksiköitä voisi perustaa sekä erityispalveluiden että peruspalveluiden erilaisiin toimintaympäristöihin.

– Jo tällä hetkellä hyvinvointialueella on monialaisia oppimisympäristöjä esimerkiksi sote-keskusten vastaanotoilla. Nämä oppimisympäristöt toteutuvat yleensä kerran vuodessa esimerkiksi viikon ajan. Oppimisyksikössä erityistä on se, että se toimii ympärivuotisesti, Pääkkönen ja Rautiainen summaavat.

 

Jätä kommentti