Tasoristeyksiä on puomillisia ja puomittomia. Puomittomia tasoristeyksiä kutsutaan joskus myös vartioimattomiksi tasoristeyksiksi. Yli puolet suomalaisista ei tiennyt, että suuri osa tasoristeyksistä on vartioimattomia, jolloin tasoristeys ei varoita lähestyvästä junasta lainkaan. Liikenneturva muistuttaa, että kaikkia tasoristeyksiä tulee lähestyä varoen.
Puomillinen tasoristeys varoittaa tienkäyttäjiä lähestyvästä junasta laskemalla puomit ja vilkuttamalla valoja, jolloin sitä ei saa ylittää. Puomiton tasoristeys ei varoita lähestyvästä junasta mitenkään. Kumpaakin tasoristeystä tulee lähestyä varoen. Vaikka puomillinen tasoristeys antaisikin luvan ylitykseen, tulee ylitys silti tehdä varoen, koska varoitusjärjestelmässä voi olla häiriö.
Vartioituja tasoristeyksiä vain neljännes
Suomen rataverkon 2 515 tasoristeyksestä varoituslaitteilla on varustettu vain noin joka neljäs. Jos tasoristeys on vartioimaton, sen edessä voi olla stop-merkki, joka velvoittaa pysähtymään.
Liikenneturvan teettämän kyselyn mukaan 93 % suomalaisista tietää, että tasoristeys varoittaa lähestyvästä junasta laskemalla puomit ja vilkuttamalla punaisia valoja. Sen sijaan yli puolet suomalaisista ei tiennyt, että suuri osa tasoristeyksistä on vartioimattomia, jolloin tasoristeys ei varoita lähestyvästä junasta lainkaan.
– Varovaisuus on tarpeen välittämättä siitä, lähestyykö puomillista vai puomitonta risteystä, sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä.
Lähesty tasoristeystä aina varoen
Vastuu radan turvallisesta ylittämisestä on aina ylittäjällä. Alenna nopeutta risteystä lähestyessäsi.
– Osa puomittomista risteyksistä on varustettuja STOP-merkillä. Pysähtymismerkkiä tulee ehdottomasti aina noudattaa, Kivilä muistuttaa.
Kivilä neuvoo kuljettajia aina varmistamaan huolella, ettei junaa ole tulossa. Raota tarvittaessa ikkunaa, jolloin kuulet paremmin lähestyvän junan. Kun saavut puomilliseen tasoristeykseen, älä lähde ylittämään rataa, jos varoituslaitteet hälyttävät tai puomi on alhaalla tai laskeutumassa. Varmista puomien nousemisen ja valon vaihtumisen jälkeenkin, ettei kummastakaan suunnasta tule muita junia.