Alkulomasta kävin etsimässä Sandvikenin lenkkipolun. Metsässä kulkeva pitkä luontoreitti oli kaunista aluetta. Muuten alkuloman otin hyvin rennosti kotona katsoen elokuvia. Keskiviikkona äitini ja siskoni tulivat käymään täällä. Kävimme Gävlessä yhdessä Ruotsin vankilamuseossa ja ostoksilla. Vankilamuseo oli mielenkiintoinen, mutta hieman ahdistava. Museossa oli alkuperäisiä sellejä 1800-luvulta. Gävlessä vieraillessa kannattaa ehdottomasti käydä siellä. Kierroksen saa myös englanninkielellä. Kävimme myös puutarha-alueella Sandvikenissä. Perheeni oli täällä lauantaihin asti. Loman aikana näin myös ystäviä enemmän.
Loman jälkeen oli aika palata takaisin arkeen. Maanantaina loman jälkeen kävimme kaveriporukalla keskustassa kahvilla, jonka jälkeen kävimme syömässä yhdessä menimme ystäväni luo katsomaan elokuvaa ja viettämään muutenkin yhdessä aikaa. Loman jälkeen kouluun palaaminen oli aluksi hankalaa, mutta arkeen tottui taas varsin nopeasti. Loman jälkeen alkoi lukujärjestyksessä myös valinnainen musiikki, mistä olen tykännyt todella paljon. Musiikin oppitunti kestää yhteensä kolme tuntia. Ensimmäinen tunti on varattu teoriapohjaiselle musiikille, jolloin käymme esimerkiksi äänentoistoon liittyviä asioita. Toisen tunnin aikana jokainen voi mennä yksin, tai kaverin kanssa erilliseen luokkaan harjoittelemaan soittamista valitsemallaan soittimella. Luokkia itsenäiseen opiskeluun on yhteensä 22. Itsenäisen opiskelun aikana voi harjoitella myös laulamista ja miksaamista. Viimeisen tunnin aikana soitetaan ja lauletaan yhdessä bändinä. Ryhmässä opiskelijoita on n. 10. Bändissä soitan koskettimia.
Loman jälkeisellä viikolla vapaa-aika on sujunut hyvin kavereiden kanssa ja elokuvia katsellessa. Opiskelu ja eläminen alkaa tuntua jo niin rutiinilta, ettei sitä edes ajattele olevansa ulkomailla. Kielen kanssa ei ole läheskään yhtä paljoa enää ongelmia, kuin tullessani tänne. Kielen kehittymisen huomaa esimerkiksi siten, että ei tarvitse enää kysyä opettajia ja kavereita toistamaan joitain asioita, vaan sanotun asian ymmärtää ensimmäisellä kerralla. Myös kirjoittaminen ruotsin kielellä on helpottunut paljon. Edelleen ongelmia kuitenkin on, mutta ne eivät tunnu enää yhtä pahalta.
Historian tunnilla aloitimme tekemään sukututkimusta, mikä on ollut äärimmäisen mielenkiintoista. Monet esseet, joita tunneilla teemme, ovat puheita. Tehtävänämme on kirjoittaa puhe ruotsin, retoriikan ja englannin tunneilla. Englannin puhe on ehdottomasti helpoin tehtävänanto, sillä englanninkielen taitoni on huomattavasti parempi, kuin ruotsinkielen taitoni.
Ruotsin kielen puheen aiheen tuli olla jokin kiistelty kysymys, jossa puoltaa jotain tiettyä näkökantaa. Aiheeksi valitsin toisen virallisen kielen opiskelun Suomessa, puhekielessä tunnettu pakkoruotsina. Opettaja kehuikin aiheeni valintaa, sillä siinä tulee hyvin suomalaisuus esille. Puheessani puolustan ruotsin kielen opiskelua Suomessa.
Nyt on jo reilusti yli puolet matkasta ohi, ja muutaman viikon päästä tulen takaisin Suomeen. Osaltani haluaisin jäädä vielä pidemmäksikin aikaa, mutta toisaalta suomenkielinen opiskelu ja kaverit Suomessa kuitenkin kuulostavat todella hyvältä.