Kahden viikon jälkeen olin vähän aikaa kuumeessa, enkä siksi ollut koulussa. Vapaa-ajallani luen paljon kirjoja seka suomeksi, ruotsiksi, että englanniksi. Koulussa on ollut hieman kielimuuria, sillä sanasto on vaikeaa, mutta kuuntelu- ja kirjoitustaito on jo muutaman viikon jälkeen paljon parempi, kuin tänne lähtiessä. Oppitunneilla kuitenkin ymmärtää aiheen ja tehtävänannon, mutta suullista opetusta on vaikea ymmärtää. Monista ystävistä, joita olen täällä saanut, on kuitenkin ollut suuri apu kielen kanssa. Koulussa tutustuu päivittäin uusiin ihmisiin ja heistä on nopeasti tullut hyvin läheisiä minulle. Koulupäivät ovat parhaita juuri ystävien takia, ja on ihana huomata, miten hyvin ulkomaalaiset opiskelijat pienestä kielimuurista huolimatta otetaan vastaan ja mukaan porukkaan.
Keskustan kahvilat ovat aivan ihania ja sekä ravintoloista, että kahviloista saa hyvin kasvis- ja vegaaniruokavaliollisia vaihtoehtoja. Monet eri ruokavaliot ja allergiat huomioidaan hyvin sekä ravintoloissa, kahviloissa että koulun ruokalassa. Kahvilat ovat olleet ihana tapa viettää vapaa-aikaaa. Ystäviä en paljoakaan vapaa-ajalla näe, mikä on ollut suuri muutos Suomen arkeen. Kirjat ja elokuvat ovat kuitenkin auttaneet hyvin jaksamaan. Kaupungilla olen viettänyt toistaiseksi varsin vähän aikaa. Koulupäivien aikaan ei aina jaksa lähteä itsekseen kaupungille. Kirpputoreja olen löytänyt muutaman, mikä on mukavaa.
Paljon juttelen vapaa-ajallani myös suomalaisille ystävilleni, joita on ikävä. Kaverien kanssa oleminen on täällä niin vähäistä, että illat tuntuvat välillä pitkiltä, ja päiväunista on tullut osa arkea. Vapaa-ajalla opiskelen ruotsin kielen sanastoa lukemalla esimerkiksi selkeitä lastenkirjoja ja yksinkertaisia romaaneja. Televisiossa ruotsinkieliset tekstitykset ovat myös apuna sanaston kehittämiselle. Olen tutustunut kieleen ja kulttuuriin kuuntelemalla ruotsalaista musiikkia. Suomen kieltä on oppinut arvostamaan, kun esimerkiksi kaupassa, tai koulussa avun kysyminen on välillä vaikeaa.
Neljännellä viikolla koulussa oli teemaviikko. Kolmannen vuoden opiskelijat tekivät lopputöitään, joten opiskelin ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoiden kanssa. Ystäviä sai hyvin nopeasti uusilta luokilta. Jo ensimmäisillä tunneilla luokkalaiset tulivat juttelemaan, eikä hypäreillä ja ruokatunneilla tarvinnut olla yksin. Teemaviikon aikana tutustuimme mm. Ruotsin alkuperäiskansojen kulttuuriin ja olemassaoloon, katsoimme elokuvia, keskustelimme englannin kielen tunneilla kestävästä kehityksestä, kulutuksesta ympäristöstä. Tutustuimme myös hbtq -yhteisöön ja pidimme esitelmät eri aihealueista. Teemaviikko päättyi koulujen väliseen sählyturnaukseen. Pelin jälkeen lähdettiin viettämään syyslomaa.