Heinäkuun alussa terveyspalveluiden saatavuus laajentui Varkaudessa ja Joroisissa, kun kuntalaisille maksuton ja ympärivuorokautinen etävastaanotto 1.7. aloitti toimintansa. Kyseessä on Mehiläisen tuottama chat-palvelu, josta saa terveydenhoitoalan ammattilaisen hoidon ja arvion sekä tarvittaessa hoitoonohjauksen täysin maksutta. Digiklinikalla voi asioida sekä älylaitteeseen ladattavan OmaMehiläinen-sovelluksen että -verkkopalvelun kautta. Sovellus on ladattavissa Apple App Storesta tai Google Play Storesta.
Digiklinikan chat-palvelussa lääkäri vastaa yhteydenottoihin joka päivä klo 7–23.
– Digiklinikalla voidaan hoitaa mm. ihottumia, silmä- ja allergiaoireita sekä hyönteisten pistoja ja puremia, kertoo Joroisten kotihoidon esimies Kirsi Hynninen.
– Vastaanottoaikojen saatavuus paranee, kun osa vaivoista voidaan hoitaa etävastaanoton keinoin. Myös hoidon vaikuttavuus tehostuu, sillä kynnys hakea apua laskee helppokäyttöisen Digiklinikan avulla. Lisäksi etävastaanoton käyttöönoton myötä lääkäriresurssien työnsuunnittelua voidaan tehostaa, kiteyttää palvelun hyötyjä Varkauden kaupungin vastaanottopalveluiden osastonhoitaja Leena Kuusikko.
Etävastaanoton tavoitteena on palvella asiakkaita entistä paremmin, nopeammin ja asiakaslähtöisemmin. Heinäkuussa etävastaanotolla oli päivittäin keskimäärin 2 vastaanottoa. Yhteydenottoja Digiklinikkaan oli Varkaudessa 47 ja Joroisissa 22. Yli puolet Digiklinikalle yhteydessä olleista kuntalaisista saivat avun sitä kautta ja loput ohjattiin omille terveysasemille tai päivystykseen. Uuden palvelun käyttöönotto vie aikaa, mutta kuntalaisia toivotaan ottamaan aktiivisesti käyttöön uusi palvelu.