Pitkälle syksyyn jatkunut veneilyvuosi 2018 vaati 51 veneilijän hengen. Onnettomuuksissa toistui tuttu kaava pienestä veneestä, iäkkäästä miehestä ja mökkirannasta. Uudistuva vesiliikennelaki painottaa pelastusliivien ja muiden kelluntavarusteiden merkitystä entistä enemmän, mikä toivottavasti näkyy myös onnettomuustilastoissa tulevaisuudessa.
Veneilyonnettomuuksissa menehtyi viime vuonna 51 henkilöä. Tällä vuosikymmenellä veneilyonnettomuuksissa menehtyneiden määrät ovat vaihdelleet vuoden 2010 hellekesän 65 menehtyneen ja toissa kesän ennätysturvallisen veneilyvuoden 36 menehtyneen välillä.
– Tilastoissa nousee esiin jälleen tiheänä mökkialueena tunnettu Vuoksen vesistö, johon mm. Suomen suurin järvi Saimaa kuuluu. Onnettomuus johtuu yleensä pienen soutu- tai moottoriveneen kaatumisesta tai kallistumisesta ja onnettomuus sattuu yleensä iäkkäälle miehelle , summaa yksikönpäällikkö Ville Räisänen.
Viime vuonna veneilyvuosi jatkui kuuman kesän jälkeen vielä pitkälle lokakuuhun.
– Veneilyonnettomuustilastojen perusteella näyttääkin siltä, että lokakuussa on vielä veneilty ja mökkeilty paljon, koska menehtyneitä vesillä ollut jopa kaksinkertainen määrä normaaliin lokakuuhun verrattuna. Oli kyllä keskimääräistä lämpimämpi ja sateettomampi lokakuu, toteaa Räisänen.
Uusi vesiliikennelaki painottaa pelastusliivien käyttöä sekä veneen päällikön vastuuta
Veneilyonnettomuuksien kaava toistuu valitettavan samana vuodesta toiseen.
– Jospa tuleva vesiliikennelaki parantaisi tilannetta erityisesti kelluntavarusteiden käytön suhteen. Uudessa laissa ollaan vaatimassa, että vesikulkuneuvon päällikkö huolehtii siitä, että vesikulkuneuvossa olijoilla on pelastusliivit tai muut kelluntavarusteet myös puettuna päälle olosuhteiden niin edellyttäessä. Toivottavasti tämä uudistus näkyy myös tulevien vuosien onnettomuustilastoissa veneilyonnettomuuksien vähenemisenä, painottaa Räisänen.
– Veneen päällikön vastuuta on myös kaikin tavoin korostettu ja selkeytetty uudessa vesiliikennelaissa. Vastuun selkiytyessä voidaankin toivoa, että ennen matkaan lähtöä myös pienempien vesikulkuneuvojen kipparit ottaisivat entistä paremmin huomioon niin oman kuin muiden vesillä liikkujien turvallisuuden, sanoo Räisänen.
Uuden vesiliikennelain on kaavailtu tulevan voimaan kesäkuussa 2020.
Venemessuilta viranomaispalveluita kootusti
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin on keskitetty kattavasti veneilijöille kuuluvia viranomaispalveluita merikartoista radiolupiin ja veneiden rekisteröinneistä erilaisiin pätevyyskirjoihin ja veneilyturvallisuuteen. Asiantuntijoiden kanssa on mahdollisuus jutella Vene Båt 19 -messuilla Helsingin messukeskuksessa 8.-17.2.2019 viranomaisten yhteisosastolla 7a130.