Varkauden sähköinen asiointi laajenee

Spread the love

Varkauden terveyskeskuksen, neuvolan ja opiskelijaterveydenhuollon palveluissa 6.9.2018 lähtien käytössä ollut sähköinen asiointipalvelu Klinik laajenee 23.1.2019 myös suun terveydenhuoltoon sekä kuntoutus- ja apuvälinpalveluihin.


Sähköisen asioinnin kautta voi hakeutua hoitoon Varkauden sekä Joroisten hammashoitolaan seuraavissa asioissa:

  • Uusi suun, hampaiden tai ikenien vaiva – yhteydenotto suun terveydenhuoltoon
  • Ennalta sovittu kontrollikäynti  
  • Hammastarkastus ja hammaskiven poisto
  • Oikomiskoje rikki tai muu asia

Sähköisen asioinnin kautta voi olla yhteydessä myös kuntoutus- ja apuvälinpalveluihin seuraavissa asioissa:

  • Fysioterapia
  • Apuvälinepalvelut
  • Lasten toimintaterapia

 Jos vaiva liittyy tuki- ja liikuntaelimistöön, voi olla oirearvion kautta yhteydessä Varkauden kuntoutusyksikköön.

Tekoäly arvioi hoidon kiireellisyyden välittömästi

Sähköisen palvelun tavoitteena on tehdä hoitoon pääsystä sekä muusta asioinnista Varkauden terveyspalveluissa helpompaa, nopeampaa ja miellyttävämpää.  Esimerkiksi korvatulehdusta potevan lapsen vanhempi voi laittaa lapsen hoitoon pääsyn sähköisesti liikkeelle vaikka keskellä yötä. Ammattilaiset saavat sähköisestä asioinnista ensitiedot vaivasta ja ottavat yhteyttä hoidon aloittamiseksi. Jos vaiva tai sairaus vaatii kiireellistä hoitoa, tekoäly tunnistaa sen välittömästi. Palvelun kautta voi myös esim. uusia reseptin tai peruuttaa varatun ajan.

– Aikaisemmin vaivojaan on joutunut selostamaan useaan kertaan eri ammattilaisille: ensin puhelimessa, uudestaan vastaanotolla jne. Nyt tähän kulunut aika ja vaiva poistuu. Kuntalainen ohjataan suoraan oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin, kertoo Leena Kuusikko, Terveyskeskuksen vastaanottopalveluiden vs. palvelualuepäällikkö.

Sähköiseen asiointiin pääsee Varkauden verkkosivujen kautta osoitteesta www.varkaus.fi/. Järjestelmä ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista. Yhteydenottoa vaativissa asioissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä puhelimitse tai tekstiviestillä mahdollisimman pian, viimeistään kahden arkipäivän sisällä. Palvelun käytön tuloksena voi olla esim. itsehoito-ohje, lähete laboratorioon tai aika lääkärille tai neuvolaan.

Suomalaista terveysteknologiaa

Klinik-palvelun on kehittänyt ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa suomalainen Klinik Healthcare Solutions Oy. Sen tuottama sähköinen asiointi on otettu käyttöön hyvin tuloksin mm. Seinäjoella ja Keski-Suomen seututerveyskeskuksessa. Tällä hetkellä palvelu on käytössä jo yli 80:ssä terveyskeskuksessa Suomessa.

– Ajanvaraus ja hoitoprosessin aloittaminen on ollut terveyskeskuspalveluiden pullonkaula. Kehittämämme palvelu on erinomainen esimerkki siitä, miten digitalisaation avulla voidaan tuottaa kuntalaisille parempia terveydenhoidon palveluita, antaa ammattilaisille enemmän aikaa ihmisten kohtaamiseen ja saada aikaan merkittäviä kustannussäästöjä, sanoo Klinikin operatiivinen johtaja, LL Petteri Hirvonen.

Klinik Healthcare Solutions Oy

Klinik Healthcare Solutions Oy kehittää uuden aikakauden ratkaisuja terveyden hoitoon. Yrityksen taustalla on suomalaisia lääketieteen ammattilaisia, jotka haluavat tehdä terveyden ylläpidosta ja sairauden hoidosta helpompaa sekä uudistaa koko alaa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Klinikin asiakkaina on yli 900 yksityistä ja julkista terveydenhuollon toimipistettä ja palveluntuottajaa.

Jätä kommentti