Kouvolan Dekkaripäivät on Kouvolan kirjaston järjestämä kaikille avoin kirjallisuustapahtuma, jota vietettiin 8.-9.6.2018 Kouvolan teatterissa. Nyt kirjallisuustapahtuma järjestettiin jo 22. kerran.
Kouvolan Dekkaripäiviin liittyi kirjoituskilpailu. Perjantaina 8.6. klo 18 kirjoituskilpailun päätuomarina toiminut kirjailija Jari Järvelä julkisti Kouvolan kaupungin kustantaman uuden novellikirjan ja kilpailun voittajat. Dekkaripäivien novellikokoelma on Aatteista aseisiin – Dekkaripäivien tämänvuotisen teeman mukaisesti. Jari Järvelä myös julkisti omat suosikkinsa novellikokoelman 25 työn joukosta.
Ensimmäisen palkinnon sai Lauri Niemi novellillaan Soittajapoika, toisen palkinnon sai Pekka Salo novellillaan Hevonen ruutuun e5 ja kolmannen palkinnon sai Jenni Juvonen novellillaan Santajärven jälkeen.
Jari Järvelän syvälliset ja luovuudella muotoillut valintaperustelut saivat salintäyteisen yleisön kuuntelemaan hiiskumatta. Perustelut ovat luettavissa myös kirjan alkusivuilta.
Aatteista aseisiin -teoksen on toimittanut kouvolalainen Ritva Sorvali. Kirjan taitto ja kannen kuvitus ovat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun graafisen muotoilun linjalla opiskelevan Noora Jantusen.
Kouvolan Dekkaripäivien kirjoituskilpailun parhaista töistä koottu teos on Dekkaripäivien jälkeen lainattavissa kaikissa Kouvolan kirjastoissa ja niistä saa myös ostaa teosta 10 euron hinnalla.
Kouvolan Dekkaripäivät 2018
Rikosnovellikilpailu teemalla Poliittinen murha
Palkitut:
1. palkinto
Soittajapoika (kirj. nimimerkki ”Prinssipuoliso”)
Novelli Soittajapoika on enemmän kuin vain kertomus rikoksesta, tai rikoksista. Se on taitava psykologinen henkilökuva ihmisestä joka menettää kaiken mutta saa samalla yllättävästä suunnasta sellaista lohtua, jota hän entisessä elämässään tuskin olisi voinut kokea. Novellissa esiintyvä ”Sinä se täällä keskustelet enkelten kanssa” – repliikki kuvastaa osuvasti kertojalle avautuneita uusia ovia, kun vanhat ovat sulkeutuneet.
Soittajapoika-novellin yksi tapahtuma-aika on monessakin kilpailunovellissa esiintynyt vuosi 1918 – kirjoittajan näkökulma tuohon kohtalonvuoteen on raikas kaikessa hurjuudessaan. Novelli jatkaa vuodesta 1918 myös eteenpäin ja kirjoittaja onnistuu niveltämään maailmanhistorian isot ja ihmiselämän pienet tapahtumat persoonallisesti. Suodattimena on päähenkilön omaperäinen näkökulma. Novelli on väkivaltaisista ja karuista tapahtumistaan huolimatta armollinen, kuin muraisesta joenpohjasta kuhmuisten simpukankuorten sisältä paljastuva hohtava helmi.
2. palkinto
Hevonen ruutuun E5 (kirj. nimimerkki ”Ruutu E5”)
Hevonen ruutuun E5 –novelli lähtee kiehtovasta ajatusleikistä: Ruotsin ilmavoimien helikopterit laskeutuvat Maarianhaminan jalkapallokentälle ja hetkeä myöhemmin Ruotsi on vallannut Ahvenanmaan ja liittänyt sen valtakuntaansa. Novelli on kerrottu erittäin tempaavasti, ja useassa kohdassa Ahvenanmaa rinnastuu lukijan päässä Syyriaan, jossa suurvallat käyvät keskinäistä kamppailuaan pelinappulanaan pieni, vielä hetki sitten merkityksetön alue jossain päin maapalloa.
Novelli onnistuu annostelemaan kymmenkunnan sivun mitassa lukijalle aina uusia yllätyksiä kriisin syventyessä ja muuttuessa yhä kohtalokkaammaksi. Tyylilaji on teknotrillerimäinen, yksityiskohtaiset faktat ja nopeat juonenkäänteet ovat olennaisempia kuin syvällinen henkilökuvaus. Kirjoittajan kannattaisi vielä ehkä miettiä novellin shakkipeliin rinnastuvaa loppua, loppukohtaus ampui jamesbondimaisesti ylitse muuten hyvinkin uskottavassa tarinassa. Ilman lopun tuhovisioita tarina olisi piinaavampi. Siinä olisi aineksia myös pidempään, jopa romaaninmittaiseen versioon.
3. palkinto
Santajärven jälkeen (kirj. nimimerkki ”Tutkiva journalisti”)
Novelli Santajärven jälkeen on kirjoitettu taitavasti lehtijutun muotoon. Jutussa toimittaja yrittää ratkoa kaksi vuotta aiemmin tapahtunutta poliitikko Anna Santajärven murhaa. Santajärvi on ollut nopeasti gallupsuosikiksi nousseen Järjen ääni –puolueen puheenjohtaja, ja hänestä ennustettiin ennen murhaa vaalivoittajaa ja uutta pääministeriä.
Kirjoittaja onnistuu novellissa luomaan tunnelman, jossa ratkaisu on koko ajan aivan lähellä, kuin kielen päällä, mutta silti kiusallisen kaukana. Mysteeri rinnastuu Bodominjärven murhiin ja Anneli Auerin pitkälliseen oikeudenkäyntiin – jokaisella on niistä mielipiteensä, mutta lopullinen totuus tuntuu aina karkaavan askeleen päähän. Kun novellin pääsee loppuun, sen haluaa lukea saman tien uudestaan. Lukijalle tulee tarve kerätä annetut johtolangat ja muodostaa oma käsityksensä siitä, kuka murhasi Anna Santajärven.