Taksimatkustajalle kerrottava matkan hinta ennen kuin matka alkaa

Spread the love

Taksin käyttö muuttuu heinäkuun alussa, kun liikennepalvelulaki astuu voimaan. Suurin muutos taksimatkustajan näkökulmasta on hinnoittelun vapautuminen. Trafi ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto painottavat, että jatkossa matkustajalle pitää kertoa selkeästi taksimatkan hinta tai hinnan määräytymisperuste jo ennen matkaa.

– Heinäkuusta alkaen taksimatkan enimmäishintoja ei enää säädellä, vaan yritys saa hinnoitella palvelunsa vapaasti. Yrittäjän tulee pitää huolta, että asiakas on aina tietoinen taksimatkan hinnasta matkasta sopiessaan, painottaa tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Trafista.

– Uudessa tilanteessa on  tärkeää, että asiaa tarkastellaan myös harvemmin tai vieraalla paikkakunnalla taksia käyttävien asiakkaiden näkökulmasta. Olemmekin antaneet määräyksen taksimatkan kokonaishinnasta eli jos matkan hinta ylittää 100 euroa, niin kuljettajan pitää sopia selkeästi hinnasta etukäteen asiakkaan kanssa. Tarkoituksena on, että kalliimmat matkat eivät tule yllätyksenä asiakkaalle, jatkaa Sillanpää.

Hinta esille mahdollisimman selkeästi

Taksimatkan hinta voi vaihdella esim. kellonajan, taksiyrityksen, tilaustavan ja haluttujen palveluiden mukaan.

Liikennepalvelulain mukaan taksin tai taksin välityspalvelun tarjoajan on kerrottava matkustajalle selkeästi tieto matkan hinnasta tai hinnan määräytymisperuste ennen matkan vahvistamista tai sen alkamista. Laki myös edellyttää, että hintatiedot ovat selkeästi nähtävillä esimerkiksi silloin, kun taksi otetaan tolpalta tai muulta taksiasemalta.

– Taksihinnaston olisi hyvä olla helposti luettavissa taksin ulkopuolelta esim. digitaaliselta näytöltä tai vaikkapa tarralta. Visuaalisesti ja sisällöllisesti yhteneväiset hinnastot helpottaisivat varmasti taksimatkailun sujuvuutta uudessa tilanteessa, sanoo kehityspäällikkö Pipsa Eklund.

Trafi on julkaissut nettisivuillaan vinkkejä hinnan ilmoittamiseen sekä mallipohjia, joita voi hyödyntää hinnaston teossa.

Tolpalla ja asemalla auton voi valita vapaasti

Nykyään taksitolpilla tai muilla taksiasemilla on vallitsevana käytäntönä, että asiakkaan tulee valita ensimmäinen taksi, ellei taksin vaihtamiselle ole perusteltua syytä, kuten esim. auton koko. Jatkossa taksien erilaiset hinnoitteluperusteet vaikuttavat myös tähän käytäntöön ja asiakas saa vapaasti valita, minkä taksin haluaa ottaa.

– Heinäkuusta alkaen taksitolpalla voikin päättää vapaasti painottaako valinnassaan esim. hintaa, autoa tai palvelutarjontaa, kertoo Eklund.

Jätä kommentti