Rattijuopumuksen torjuntaan kannattaa keskittyä monialaisesti ja etsiä myös uusia näkökulmia. Pohjoismaisia käytäntöjä ja keinoja vähentää päihteiden vaikutuksen alaisena ajamista pohdittiin tänään Trafin ja Liikenneturvan järjestämässä kansainvälisessä seminaarissa.
Alkoholi ja liikenneturvallisuus keräsivät pohjoismaiset liikenneturvallisuustahot SMART (Sober Mobility Across Road Transport) policies for tackling drink driving -seminaariin Helsinkiin lokakuun alussa. Päivän aikana kuultiin pohjoismaiden tilannekatsaukset ja avattiin hyviä käytäntöjä.
– Eri toimijoiden välistä yhteistyötä kannattaa vahvistaa, jotta päihteiden vaikutuksen alaisena ajamista saataisiin vähennettyä. Kannattaa myös miettiä uusia näkökulmia, joiden avulla ongelmaan voisi vaikuttaa, toteaa seminaaria moderoinut johtava asiantuntija Inkeri Parkkari Trafista.
Alkolukon voisi nostaa kilpailuvaltiksi kuljetuksia tarjottaessa
– Yhdeksi esimerkiksi voisi ottaa alkolukot, jotka ovat koulukuljetuksissa jo pakollisia, mutta olisi hyvä, että niiden käyttö laajenisi myös tieliikenteen ammattilaisten käyttöön laajemminkin. Kunnat ja kaikki muutkin kuljetuksia kilpailuttavat ja ostavat toimijat voisivat eri kilpailutuksia tehdessään antaa lisäpisteitä sellaisten ajoneuvojen käytöstä, jossa on alkolukko, tai jopa vaatia alkolukkoa pakolliseksi , ehdottaa Parkkari.
Näiden yksittäisten tekojen avulla on mahdollista viedä eteenpäin viestiä siitä, että alkoholi ja liikenne eivät sovi yhteen missään tapauksissa. Ammattimaisessa tieliikenteessä kannattaakin tuoda esille entistä enemmän samaa nollatoleranssin ideaa, mikä muissa liikennemuodoissa on jo vakiintuneena käytäntönä.
Nuoria kannattaa puhutella myös kavereiden kautta
Seminaarissa esiteltiin myös Liikenneturvan, Trafin ja useiden muiden tahojen yhteistä, rattijuopumuksen vastaista #rohkee-kampanjaa. Kampanjan ideana on vedota nuoriin, jotta he eivät päästäisi päihtynyttä kaveriaan rattiin.
– Etenkin nuorten osalta sosiaalisen normin vahvistaminen viestinnän ja kampanjoinnin keinoin on osoitettu toimivaksi tavaksi torjua rattijuopumusta, kertoo Liikenneturvan järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen.