Unelmat on tehty toteuttamista varten. Kannattaa pitää ympärillään ihmisiä – mentoreita ja sparraajia, jotka auttavat sinua etenemään unelmien kanssa. Kun on aloittanut jotakin, se saattaa poikia lisää.
Kyllä. 16-vuotias Tiitus Hopia kertoi Nuori yrittäjä-seminaarissa Varkaudessa omia kokemuksiaan yrittäjäurallaan, joka käynnistyi nettisivujen tekemisellä jo vuosia sitten. Nykyisellään yritys nimeltään Lizardic tarjoaa joustavaa ja innovatiivista palveluaan monialaisesti – peitoten ennakkoluuloja ja toteuttaen unelmia – muun muassa IT-palveluja, tapahtumajärjestämistä, ohjelmatoimistotoimintaa, musiikkijulkaisupalveluja. Niin – ja yrityksen omia tuotteita Liskolippis, Liskosukat, Liskobixerit. Niin – ja Tiitus luennoimassa kouluissa ja erilaisissa tilaisuuksissa – puhumassa yrittäjyydestä nuoren näkökulmasta.
Projekteja oli kertynyt siksi paljon, että idea yrityksen perustamisesta välähti. Tiitus toimii yksityisenä elinkeinonharjoittajana toiminimellä, koska se on hänen mielestään helpoin tapa alaikäisenä aloittaa ja myöhemmin edetä yrittäjäuralla. Viestinä nuorille hän vakuutti, että yrittäjäksi lähtemiseen on mahdollisuus – asioita pystyy lähteä toteuttamaan. Ja ehkä nuorten yrittäjien kasvava määrä auttaisi peittoamaan ennakkoluuloja nuoria yrittäjiä kohtaan.
Liskofest on Lizardicin toimintojen yksi merkkipaalu. Nyt Liskofest täysi-ikäisille on 6.5. Varkaudessa Next Stepissä, pääesiintyjänä on Stepa. Ja tapahtumajärjestämisen puolella on toukokuussa lisää – Kuoppakankaan koululle tulee esiintymää hevibändi Reliquerat.
Näin kertoi Tiitus Hopia – 16-vuotias varkautelainen yrittäjä, peruskoulun 9-luokkalainen, jolla seuraavana opiskeluissa on suuntana lukio ja samanaikaisesti myös ammattikoulutuksen puolella ITC-opinnot.
100 leijonaa
Opetuksia oivallettavaksi – liittyen yrittäjyyteen – esitti Elcoline Groupin hallituksen puheenjohtaja Jere Räisänen, joka sanoi henkilökohtaisen missionsa olevan edistää suomalaista yrittäjyyttä ja johtamista – ennen kaikkea nuorten yrittäjyyttä. Yrittäjäperheestä lähtöisenä hän oppi, että ”raha ei kasva puussa”, vaan pitää tehdä töitä. Sitä kautta ymmärtää ansainnan logiikan.
Alle kaksikymppisenä, ”nollasta” yritystoiminnan aloittaneena matka on jatkunut erilaisten vaiheiden kautta. Muutaman vuoden kuluttua kahden miehen yritys voitti valtakunnallisen ”Nuori yrittäjä”-palkinnon ja vuosien mittaan on palkintoja tullut lisää.
– Ja välillä on tullut turpaan, kuten Jere sanoi kuvainnollisesti. Hänen kertomansa tarina yrittäjyydestä ja Elcolinesta oli nimeltään ”100 leijonaa” – suositeltava tarina koettavaksi yrittämisen sisällöistä. Nykyisellään Elcoline on kasvanut n. 130 henkeä työllistäväksi kunnossapitoalan toimijaksi raskaan teollisuuden parissa. – pääasiallisesti pitkillä palvelusopimuksilla.
– On päätetty, että vuonna 2020 toimitaan aktiivisesti ympäri maapalloa ja työllistetään yli 200 henkilöä. Tehtävänämme on keksiä uusia, parempia ratkaisuja asioihin, joita kuuluu kunnossapidon maailmaan.
Globaalista toiminnasta on toki kyse Elcoline Groupilla jo tänäkin päivänä – suuria teollisuusasiakkaita on ympäri maailmaa – Ruotsi, Kreikka, Portugali, Espanja, Italia, Singapore, Etelä-Korea, Bahama – kotimaamme Suomen ohella.
Puheenvuorossaan Jere Räisänen toi esille ryhmän voiman – huippusuoritukset saadaan aina ryhmän kautta – ei sooloilulla eikä kahden miehen showlla. Hänen mielestään yritysyhteisöissä ja organisaatioissa on hyvä, että mukana on erilaisia ihmisiä. Hyvä porukka koostuu erilaisista tekijöistä.
”Liberté, Égalité, Fraternité” – vapaus, tasa-arvo, veljeys – Ranskan tasavallan tunnuslause. Jeren mukaan jotakin vastaavanlaista ihminen haluaisi työelämältä – näin ovat jotkut organisaatiotutkimukset tuoneet julki.
Itsensä ja yrityksen organisaation kehittämisen hän sanoi aina tuovan uutta.
– Mitä enemmän asiasta oppii, sitä enemmän ymmärtää, miten vähän lopulta ymmärtää. Tulee tietynlaista nöyryyttä.
Jere myös kertoi, kuinka Elcoline on sosiaalisen median käytöllä ”rikkonut toimialan pyhiä sääntöjä” – esimerkiksi videoiden välityksellä tarinankerronta yrityksen osaamisalueista Youtubessa.
– Saa olla rohkeutta – välittämättä siitä, mitä muut ajattelevat.
Omalla esimerkillään Elcoline haluaa inspiroida muita yrityksiä. Entä se tarina sadasta leijonasta?
”Jos rakennat armeijan sadasta leijonasta, mutta niiden johtaja on koira, missä tahansa taistelussa leijonat kuolevat. Mutta jos rakennat armeijan 100 koirasta ja johtaja on leijona, niin kaikki koirat taistelevat missä tahansa taistelussa kuin leijonat.”
Mielekästä työntekoa
Miehellä ikää 36 vuotta – Nicolas Prieto, joka kertoi yrittäjähenkisyyden syntyneen hänessä 16-vuotiaana. Äiti kotoisin Joroisten Huutokoskelta, isä espanjalainen. Töitä vapaana toimittajana, kolmisen vuotta vetämässä Lastenklinikoiden Kummien ”Elämä lapselle”-kampanjaa, työskentelyä SPR:n nuorisotoiminnan johtajana ja vastikään hän on perustanut sosiaalisen median kanavan nimeltään Byyri – jalkapallon kannattajakanava.
Tässä vasta pieni otos hänen työurastaan. Nuori yrittäjä-seminaarissa hän kertoi, että ”lautanen on täynnä erilaisia hommia” – myös työskentelyä yritysten hallituksissa. Mielenkiintoisimpana niistä hän pitää Tallinnaan perustettavaa uutta nykytaiteen museota.
– Yrittäjähenkisyys on aina elänyt minussa. Yleensä olen lähtenyt kiinnostavien töiden perään – pelkäämättä yrittämistä. Jos lähtee yrittäjäksi, työnteko on koettava mielekkääksi. Yrittäjän kannalta kotielämän pitää olla kunnossa, silloin käytännön asiat menevät paremmin. Töistä kotiin tultua pitäisi unohtaa työ. Pienetkin asiat voivat väsyneenä muuttua kammottavan kokoisiksi, hän totesi.
Nicolas Prieto muistutti, että yrittäjänä olet vastuussa ja tilivelvollisena itsellesi. Ja heti, kun yrityksessä on työntekijöitä ja kumppaneita, olet tilivelvollinen myös heille.
– Ennen kuin raha liikkuu, sopikaa rahankäyttö ja vastuut. Ja kannattaa hankkia hyvä kirjanpitäjä, hän muistutti katsomossa olleita nuoria.
Nicolaksen mielestä verot ovat ”ok”, koska Suomessa saadaan todella paljon palveluja.
– Yrittäjäksi hakeutuessaan vaaditaan aika paljon tietotaitoa ja paljon täytettäviä papereita. Toiminimen hankkiminen ei maksa paljon, mutta tietyllä tavalla yrittäjyyteen lähteminen voisi olla helpompaa.
Nicolas toimii TWIC Helsinki-yrityksen toimitusjohtajana. Yritys palvelee suomalaista yrityskenttää tarjoamalla vaate- ja tuotesuunnittelua, tuotannon sekä erilaiset verkkokaupparatkaisut. Lähtökohtana on aina luoda lisäarvoa brandeille eri tuotteiden kautta markkinoinnillisesta näkökulmasta. Nicolaksen kertoman mukaan asiakkaina ovat mm. Suomen jääkiekkomaajoukkue, Mikael Gabriel, Isaac Elliot, Rähinä Records ja Rovio. Siistiä!
Nicolas Prieto haluaa tehdä myös kulttuuri- ja taidetyötä. Hän on perustanut taidekollektiivin, jossa on 14 taiteilijaa. Taidekollektiivi tekee yhteiskuntakriittistä taidetta, jonka projekteihin hankitaan rahoitusta.
– Haluan tehdä töitä elääkseni – en halua elää tehdäkseni töitä, kiteytti Nicolas sanomaansa.
Nuori yrittäjä-seminaari Warkaus-salissa olisi mieluusti toivonut nuorta kuulijakuntaa oppilaitoksista olleen enemmän paikalla. Mutta – ehkäpä niin, että ”ei se määrä vaan laatu”. Jospa kuulijakunta olikin sitä ”parasta A-ryhmää”.
Teksti ja kuvat: Vesa Moilanen