Volkswagenin päästömanipuloinnin vaikutuksia Suomessa vielä vaikea arvioida

Spread the love
IMG_0001 (2)
Kuva: Vesa Moilanen.

Yhdysvalloista alkanut tutkinta Volkswagen-konsernin autojen päästöjen manipuloinnista on levinnyt myös Eurooppaan. Euroopan markkinoilla myytävien VW-konsernin autojen tyyppihyväksynnöistä valtaosan on myöntänyt Saksan hyväksyntäviranomainen Kraftfahrt-Bundesamt (KBA).  KBA on vahvistanut tutkimuksissaan, että Volkswagenin päästöjen manipulointi koskettaa myös Euroopassa myytyjä autoja.

KBA:n tutkimukset koskevat VW-konsernin Euro 5-päästötason autoja, joissa on mallimerkin EA189:n mukainen 1,2-, 1,6- tai 2,0-litrainen dieselmoottori.

– Tällaisia autoja on myyty Suomessa kymmeniä tuhansia. Tällä hetkellä saatavilla olevien tietojen pohjalta ei kuitenkaan voida vielä arvioida kuinka suurta osaa näistä päästöjen manipulointi koskettaa, kertoo osastopäällikkö Toni Pallaspuro.

Päästöjen manipulointiohjelmistolla vaikutetaan ensisijaisesti haitallisiin lähipäästöihin eli typen oksidi- ja pienhiukkaspäästöihin, joilla on terveys- ja ympäristövaikutuksia. Tämänhetkisten tietojen mukaan päästöhuijaus ei liity hiilidioksidipäästöihin, joka Suomessa ohjaa auto- ja ajoneuvoverotusta.

Auton omistajalta tai haltijalta ei vaadita toimenpiteitä

Saksan KBA on vaatinut Volkswagen-konsernia esittämään yksityiskohtaisen korjauspaketin ja aikataulun, jolla autot saatetaan vaatimusten mukaisiksi.

– Dieselautojen korjauskehotukset tulevat hyvin todennäköisesti koskemaan myös Suomessa käytössä olevia autoja. Nyt auton omistajalta tai haltijalta ei vaadita mitään toimenpiteitä. Maahantuojalta tulee kyllä aikanaan tieto korjaustarpeesta jokaiselle autoilijalle kotiin, toteaa Pallaspuro. Autolle tehtävät muutos- ja korjaustyöt ovat omistajalle maksuttomia.

Tutkimukset laajenevat myös muiden valmistajien autoihin

KBA suorittaa parhaillaan tutkimuksia myös muiden valmistajien Euro 5 -päästötason moottoreille varmistaakseen niiden vaatimustenmukaisuuden. KBA aloittaa Saksassa myös kaikkien automerkkien Euro 6 -päästötason moottoreita koskevat tutkimukset, vaikka Volkswagen-konserni on ilmoittanut, ettei päästömanipulointi koske uusimpia Euro 6 -moottoreita.

– Kunhan tilanteesta on saatu kattavampi kuva, tulemme tarvittaessa kohdentamaan ajoneuvojen markkinavalvontaa uusien ajoneuvojen päästöihin. Jos testeissä havaitaan, että autot eivät täytä vaatimuksia, voidaan ne asettaa rekisteröintikieltoon. Myös jo markkinoille saatettuja ajoneuvoja voidaan testata ja mikäli niissä havaitaan vaatimustenvastaisuutta, voimme vaatia takaisinkutsua valmistajalta, valmistajan edustajalta ja maahantuojalta, kertoo Pallaspuro.

Jätä kommentti