Juhannusaattoaamu – pilvet roikkuivat alhaalla. Autonkeula kohti Varkauden etäistä kolkkaa – Savonlinnan rajalle. Niin – Varkauden kaupunki rajoittuu Savonlinnaan Tappuvirralla, keskellä syväväylää Haukivedellä. Lähdettiin kyselemään lossinkuljettaja Keijo Kinnusen kuulumisia.
Kinnunen toimi parikymmentä vuotta bussikuskina pääkaupunkiseudulla – eikä bussikuskintehtävä ole kuulema suljettu pois tänäkään päivänä. Kun lossinkuljettajaksi kaivattiin henkilöä, hän kävi suorittamassa Merenkulkulaitoksella tarvittavat kirjalliset ja suulliset kokeet ja myös rannikkolaivurin radiolupakurssin, jota tarvitaan syväväylällä liikennöivien laivojen vuoksi.
Kahdeksantuntisia vuoroja päivässä – kaksi aamua, kaksi iltaa, kaksi yötä – siinä lossinkuljettajan työrytmi. Ja tietysti vuorossaan lakisääteiset tauot. Lossinkuljettajan työnantajana on FinFerries.
Juhannusaattoaamupäivällä liikenne Tappuvirran lossilla ei vielä ole vilkkaimmillaan, mutta iltapäivän, illan ja yön Kinnunen kertoi olevan liikennevirraltaan vilkkaan – useita satoja autoja juhannuksen seutuun. ”Normipäivinä Tappuvirran ylittää satakunta autoa.
Lossilla on pituutta 36 metriä ja kantavuutta 60 tonnia. Kaksi konetta kuljettaa lossia, jossa on kaksi potkuria, mutta ei peräsintä. Komentosillan ohjauspöydällä näkyy potkureiden pyörimissuunnat.
Kyytiin mahtuu 14 ”normikokoista” autoa tai neljä linja-autoa tai kaksi tukkirekkaa tyhjänä. Vesimatkaa kuljettavaksi on 303 metriä ja Savonlinnan puoleisella rannalla lossinkuljettajille on taukotupa sisävessoineen.
Vaikka lossi onkin varustettu vaijereilla, salmessa virtaava vesi ja tuuliolosuhteet on otettava huomioon. Talvisaikaan, kovilla pakkasilla lossi pitää väylän avoinna – ajaen ilman vaijereita jäälauttojen vuoksi.
Mutta mennäänpä tähän hetkeen. Seilattiin Varkauden ja Savonlinnan väliä – lossilla. Ja matka suuntaansa kesti noin kolme minuuttia.
– Moni ei varmaankaan tiedä, että meidän kaunis kaupunki sijoittuu tänne asti. Tässä työssä hermo lepää, eikä äkäisiä asiakkaita juurikaan ole – enimmäkseen ovat hyvillään, kun pääsevät vesimatkan yli. Eikä kukaan ole vielä ohi ajanut, veistelee lossinkuljettaja Keijo Kinnunen huumorinpilke silmäkulmissaan.
– Norppa käy silloin tällöin morjenstamassa. Se tykkää uiskennella lossin perässä potkurin vieressä ja leikkii vaijerilla. Oiskohan keksinyt jonkinlaisen rapsutuskoneen ja käy sitä aina kokeilemassa.
Sitten autonkeula takaisin kohti Varkauden keskustaa. Väliin rankkasadetta, auringonpilkahdusta – Suomen kesää. Tappuvirran lossi jatkaa liikennöintiään Varkauden ja Savonlinnan välillä…
Teksti ja kuvat: Vesa Moilanen
Monet kerrat olen (ent.) kotikylästäni lähtenyt tämän lossin kuljettamana viimeisten yli 40 vuoden aikana milloin opintoihin, milloin töihin tai muihin velvollisuuksiin yleensä uudelle asuinpaikkakunnalle. Hyvin usein on kilpailtu kellon kanssa lossin aikatauluja vastaan. Vähän kuin ralliahan se on joskus ollut tällä mutkaisella Tappuniemen tiellä…