Kuopion ja Helsingin välille suunnitellaan uutta laivaristeilykonseptia

Pohjois-Savon liitto lähtee mukaan yhteishankkeeseen, jossa aletaan kehittää korkealaatuista risteilytuotetta Helsingistä Saimaan kanavan kautta Kuopioon.

Alustavien suunnitelmien mukaan risteilyalus tekisi viikon mittaisia risteilyjä Helsingistä, Kotkan, Viipurin, Lappeenrannan ja Savonlinnan kautta sekä Kuopioon että Joensuuhun. Laiva palaisi takaisin pääkaupunkiin uusien risteilyvieraiden kanssa.

Uusi risteilykonsepti lisäisi matkailijamääriä reitistön käyntisatamissa ja tarjoaisi mahdollisuuksia uuteen yrittäjyyteen kotimaan vesimatkailussa.

Marraskuussa alkava hanke tulee tekemään tuotekehitysyhteistyötä matkailu- ja kulttuurihankkeiden kanssa. Itä-Suomessa on parhaillaan käynnissä mm. Saimaa-ilmiö -kulttuuripääkaupunkihanke, Saimaan vesiliikenteen kehittämishanke naviSaimaa ja maakuntien omia Lakeland-hankkeita.

Pohjois-Savon liiton osuus rahoituksesta on 30 000 euroa, mikä on kymmenen prosenttia kaksivuotisen hankkeen kokonaisrahoituksesta.

Saimaan ja Vuoksen matkailu on muutoinkin myötätuulessa. Viime viikolla hallituksen budjettiriihessä päätettiin 90 miljoonan euron myöntämisestä Saimaan kanavan sulkuremonttiin. Sulkujen pidentäminen ajoittuu vuosille 2022–2024.

Yksi kommentti artikkeliin ”Kuopion ja Helsingin välille suunnitellaan uutta laivaristeilykonseptia”

  1. Jotta risteilyistä voisi saada taloudellisesti kannattavia, se vaatisi ehkä melkein sen pidennetyn kanavan mittaisen laivan, ehkä vähän pidemmäkin. Etuna reitillä olisi se, että risteilijä voisi saada Ahvenanmaalla pysähtyvien laivojen tavoin tax freen, koska se laiva tuossakin tapauksessa käväisisi EU:n arvonlisäveroalueen ulkopuolella. Matkustajalaivaliikenne on Suomessa miltei lakannut merellä muista paikoista kuin mistä saa joko tax freen tai mistä on nopea yhteys alemman verotason EU-maa Viroon.

Jätä kommentti