Kestävä elämäntapa osaksi Soisalo-opiston toimintaan ja opetukseen

Kestävää iloa ja oppia (KEIJO) –hankkeessa kehitetään kestävää elämäntapaa edistävää koulutusta Soisalo-opiston kaikilla koulutusaloilla. Tätä on myös tarkoitus pilotoida kolmella eri kurssilla. Tulokset hyödyttävät opistoa, henkilökuntaa ja opiskelijoita sekä muita toimijoita, jotka voivat monistaa toimintamallin omaan organisaatioon. Tavoitteena on myös löytää henkilökunnasta keke- agentteja työn juurruttamiseksi hankkeen päätyttyä.

Soisalo-opisto on ollut kestävän kehityksen oppilaitos vuodesta 2014 alkaen. Jatkuvana kehittämistarpeena on kuitenkin kestävän tulevaisuuden arvomaailman juurruttaminen osaksi jokaisen opettajan ja opiskelijan arkea siten, että sillä on pysyvää vaikuttavuutta. Opiston uudistuvassa strategiassa yksi tärkeimmistä painopistealueista on kestävä tulevaisuus ja tärkeänä arvona nousee esiin vastuullisuus.  Tavoitteena on, että tunnistamme ekososiaaliset muutostarpeet ja kehitämme toimintaamme jatkuvasti. Opiston visiossa todetaankin, että opisto on kestävän tulevaisuuden suunnannäyttäjä, jonka toiminta pohjaa ekososiaaliseen sivistykseen.

Opetushallituksen rahoittamassa hankkeessa lisätään opiston koko henkilökunnan kestävän elämäntavan tietoisuutta. Pysyvää vaikuttavuutta haetaan sillä, että jatkossa opiston henkilökunta tietää, mitä kestävä elämäntapa monissa muodoissa tarkoittaa ja miten sitä voi sisällyttää omaan opetukseen alasta riippumatta. Ekososiaalinen sivistys tullaan sisällyttämään opetukseen siten, että jokainen Soisalo-opistossa opiskeleva saa kurssiltaan luontaisesti myös tietoa ja taitoja kestävään elämäntapaan. Samalla parannetaan digitaitoja. Näiden muutosten kautta kestävän kehityksen arvomaailma tulee näkymään siinä, miten opiskelijat toimivat tavallisessa arjessa. Lisäksi onnistuneella viestinnällä voidaan vaikuttaa myös sidosryhmissä tapahtuviin muutoksiin.

KEIJO-hanke on alkanut elokuussa 2020 ja päättyy vuoden 2021 lopussa. Kestävää elämäntapaa edistävää koulutusta pilotoidaan kolmella eri kurssilla. Kokeiluista saadaan arviointitietoa ja jaettavia toimintamalleja. Näiden kaikkien toimenpiteiden myötä osallisuus lisääntyy ja opintojen saavutettavuus paranee. Tarkoituksena on myös löytää henkilökunnasta keke-agentteja, jotka edistävät kestävän tulevaisuuden näkyväksi tekemistä.  

Opistossa tiedostetaan, että muutokset tapahtuvat asteittain ja juurtuvat käytännöksi osin hankkeen aikana, mutta myös sen jälkeen. Suurin tavoite vaikuttavuudessa on yhteiskunnallinen muutos sekä paikallisesta että alueellisesta näkökulmasta.  Sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävän kehityksen peruspilareita ovat oman elämän hallinta ja kulttuurinen identiteetti, joiden kanssa ympäristöön liittyvät kysymykset kulkevat käsi kädessä.  Kun saamme opetustoiminnalla ja viestinnällä muutoksen käyntiin, sillä on yhteiskunnallisesti ajatellen mittavat ja pysyvät vaikutukset kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja kestävään elämäntapaan. 

Jätä kommentti