Ajaminen urissa vai ei – moni asia ratkaisee turvallisuuden

Talvikelissä ajoväylille syntyy polanteita ja piirroksellaan Kepe ottaa kantaa liikenteessä urissa ajamiseen. Niinpä. Asia kiinnosti siksi paljon, että otin yhteyden Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaiseen, jonka mukaan urissa tai niiden vieressä ajamiseen ei ole yksiselitteistä ohjetta, koska tiet, kelit ja ajoneuvot ovat hyvin erilaisia.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan urissa tai niiden vieressä ajamiseen ei ole yksiselitteistä
ohjetta. (Kuva: Vesa Moilanen)

– Tien jääpintaan muodostuvat ajourat saattavat monesti olla melko syvät. Jos yrittää tasapainoilla liukkaiden ja kuperien polanteiden päällä, lipsahtaa auto herkästi uran pohjalle. Tällainen lipsahdus saattaa auton helposti sivuluistoon. Ajettaessa urien pohjalla on pyrittävä sihtaamaan renkaat mahdollisimman keskelle uraa. Renkaan osuminen polanteen terävään reunaan voi aiheuttaa myös auton hallinnan menettämisen, hän toteaa.

Koulutuspäällikkö Vesalaisen mukaan tietyissä liikennetilanteissa urista on pakko nousta polanteiden päälle.  Tällainen tilanne voi tulla vastaan esimerkiksi jalankulkijan kävellessä tien reunaa kapealla tieosuudella. Ennen urista nousua on vauhtia hiljennettävä tuntuvasti. Itse siirtyminen on syytä tehdä rauhallisella ohjausliikkeellä.

– Erityisen haasteellinen tilanne on sellaisella tieosuudella, jossa ajouria on vain kolme. Tällöin siis auton vasemmanpuoleiset renkaat kulkevat samassa urassa vastaantulevan auton renkaiden kanssa. Mikäli joku tulee vastaan, on nopeus monesti pudotettava lähes kävelyvauhtiin ja siirryttävä polanteen päälle, urien oikealle puolelle. Tämä siirtyminen on syytä tehdä jo hyvissä ajoin ennen kohtaamista eikä vauhdin hiljentämisessä voi liioitella.

Mutta – mikäli  jääpeitteisen tien ajourat ovat niin kapeat, että niiden pohjalla ajaminen on vaikeaa ja rengas vaikuttaisi vähän väliä osuvat polanteen terävään reunaan, on urien välissä, polanteiden päällä ajaminen usein turvallisempaa.

– Ajouran ollessa tällainen todella ohut, urien välissä olevat polanteet ovat pääsääntöisesti melko leveät, jolloin tahaton lipsahtaminen uran pohjalle on epätodennäköisempää. Tällaisiin tieosuuksiin törmää yleensä lähinnä Lapissa, suhteellisen vähän liikennöidyillä teillä.

– Mikäli autoilija havaitsee todella korkeat ja vaaralliset polanteet jollain tieosuudella, kannattaa asiasta olla yhteydessä Tienkäyttäjän linjaan 0200 2100. Sieltä puhelu ohjautuu lähimpään liikennekeskukseen. Puhelu maksaa paikallispuhelumaksun ja matkapuhelimesta matkapuhelinmaksun, Vesalainen kertoo ja jatkaa talvikelillä olevan myös mahdollista, että tien pinnalla on sohjoa kaikkialla muualla kuin ajourissa.

– Tällöinkin on syytä pysytellä ajourissa, koska urien vieressä olevaan sohjoon ajettaessa auto nousee herkästi sohjon päälle ja sen hallinta menetetään kohtalokkain seurauksin.

Jätä kommentti