Ympäristön ja ajoneuvokannan tilakuvat päivitetty – sähköautoja ensirekisteröity aiempaa enemmän

Sähköautojen määrä henkilöautojen ensirekisteröinneistä on ollut alkuvuonna 2017 kasvussa. Heinäkuun 2017 loppuun mennessä sähköautoja oli ensirekisteröity 306 kappaletta, kun taas vuonna 2016 niitä ensirekisteröitiin koko vuoden aikana yhteensä vain 223 kappaletta. Myös ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen alentuminen on jatkunut alkuvuonna.

Ensirekisteröityjen henkilöautojen päästöt ovat vähentyneet vuodesta 2006 vuoden 2016 loppuun mennessä noin 33 prosenttia. Heinäkuun 2017 lopussa keskimääräiset CO2-päästöt olivat 119,1 g/km.

– EU-maille vuoteen 2020 asetetun tavoitteen [95 CO2/g/km] saavuttamiseksi päästöjen tulisi pienentyä 5,5 grammaa vuodessa. Vuosina 2010-2016 päästöt ovat alentuneet 4,8 g vuosivauhtia, kertoo johtava asiantuntija Outi Ampuja.

Vaihtoehtoiset käyttövoimat kasvussa,
mutta eivät silti vielä yleisiä

Vuoden 2017 tammi-heinäkuussa vaihtoehtoisten käyttövoimien ja polttoaineiden (sähkö, kaasu, ladattavat hybridit ja flexfuel) toimivien osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli 2,3 prosenttia.

– Määrä on edelleen vähäinen kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista, mutta suurempi verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen, tieliikennejohtaja Marko Sillanpää kertoo.

Vuoden 2016 tammi–heinäkuussa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien henkilöautojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli 1,2 prosenttia.

Myös sähköautojen ensirekisteröinnit ovat lisääntyneet. Heinäkuun 2017 loppuun mennessä sähköautoja oli ensirekisteröity 306 kappaletta. Vuonna 2016 niitä ensirekisteröitiin koko vuoden aikana yhteensä vain 223 kappaletta.

Vaihtoehtoiset käyttövoimat eivät ole juurikaan yleistyneet tie- ja vesiliikenteessä. Myöskään biopolttoaineiden hyödyntäminen lentoliikenteessä ei ole edennyt Suomessa. Sen sijaan rautatiellä sähkö on pääasiallinen käyttövoima ja junat hyödyntävät myös jarrutusenergiaa.

Tavoitteena päästövähennykset

Tavoitteena on vähentää kotimaan liikenteen, ja erityisesti tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä 15 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2020 mennessä.

– Keskeisinä osatavoitteina ovat autokannan uusiminen siten, että yhä suurempi osa autoista voi hyödyntää vaihtoehtoisia käyttövoimia, sanoo johtava asiantuntija Outi Ampuja.

Tavoitteena on, että ensirekisteröidyistä autoista 50 prosenttia pystyy hyödyntämään vaihtoehtoisia käyttövoimia 2020 ja 100 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Kaikkien liikennemuotojen päästöjä pyritään vähentämään suosimalla joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä sekä lisäämällä vaihtoehtoisten käyttövoimien hyödyntämistä fossiilisten polttoaineiden sijaan.

Jätä kommentti