Arkiston helmiä: Heikki Paavilainen – teatterin monitoimimies

(Julkaisemme kesällä Sykkeessä-lehden blogissa arkiston helmiä maanantaisin. Tämä juttu ilmestyi alunperin Sykkeessä-kaupunkilehden numerossa 3/2013.)

Vai pitäisikö sanoa, että monitoimiteatterin monitoimimies.

Heikki pyrki vuonna 1980 Teatterikorkeakouluun Helsinkiin ja meni nuoresta iästään huolimatta kerrasta sisään.

Näin valkeakoskelaisen Taksi-isännän pojasta ei tullut kolmannen polven ”suharia”, vaan näyttelijä ja myöhemmin teatterinjohtaja sekä ohjaaja.

Varsinaisena innoittajana Hessulle toimi hyvä ystävä Kunto Ojansivu, joka suurelle kansalle on tuttu nykyään Tonttu Toljanterina. ”Kuntsi” pyysi Heikkiä mukaan Teatterikorkeakoulun kokeisiin, ettei hänen tarvitsisi maalaispoikana yksin lähteä Pääkaupunkiin koetilaisuuteen.

Teatterinjohtajan seinäkuva (kuva: Terho Aalto)
Teatterinjohtajan seinäkuva (kuva: Terho Aalto)

Kansan tietoisuuteen elokuvasta

Heikki oli käynyt Teatterikoulua vasta ensimmäisen vuosikurssin, kun Mikko Niskanen kysyi häntä elokuvaan Ajolähtö. Elokuva valmistui vuonna 1982 ja se oli suuri menestys. Heikillä oli kunnia näytellä elokuvassa yksi päärooleista, Pyry Kinnunen. Elokuvauralle jatkoa seurasi myös muun muassa elokuvissa Pohjanmaa ja Talvisota.

Nuorimies nousi nopeasti suuren yleisön tietoisuuteen ja työtehtäviä alkoi sadella sieltä sun täältä.

Heikin ensimmäinen kiinnitys koulun jälkeen oli KOM – teatterissa.

Jo Komin kiertueilla Heikki keksi muutamien kollegoittensa kanssa ajatuksen viedä kiertävää teatteria pienille paikkakunnille, sellaisille, missä ei aikaisemmin ollut liikkuva teatteri käynyt. Pian syntyi teatteri Eurooppa Neljä, johon liittyivät nuoret näyttelijät ja elävä orkesteri.

Teatteria lähdettiin näin tekemään pitkälle musiikkipainotteisena ja esityksiä suunnattiin niin lapsille kuin aikuisillekin.

– Päivät olivat todella pitkiä. Aamulla olimme päiväkodissa ja illalla vedimme ensin esityksen jonka jälkeen alkoi ”jamit”, muistelee Hessu.

Moniosaamista

Tv-2 menestyssarja Elämänsuolan myötä Heikki perheineen muutti Tampereen seudulle päätyen Tampereen eteläpuolelle Lempäälään, missä hän viihtyy vaimon ja kolmen lapsensa kanssa nykyäänkin.

Elämään on siunaantunut myös jo yksi lastenlapsi.

Tampereen ensimmäisellä kaudella Paavilaisen suureksi menestykseksi nousi nuorten harrastajanäyttelijöiden kanssa tehty Virgo – musikaali, joka esitettiin vanhalla rollikkahallilla. Heikin ohjauksesta tykättiin ja ohjauspyyntöjä alkoi sadella lisää aina Tampereen Työväen Teatteria myöten.

Pian vuonna 2000 tuli tilaisuus siirtyä johtamaan Rauman Kaupunginteatteria ja Heikki tarttui toimeen.

Rauman johtajuuteen liittyi muun muassa uuden teatteritalon saneeraus ja rakennusprojekti. Taiteellisten intressien lisäksi haasteet ulottuivat vähän muihinkin teatterialan toimiin, toteaa Hessu rakennusprojekteista, joista toinen ja mittavampi tehtiin Paavilaisen johdolla myöhemmin myös Hämeenlinnan Kaupunginteatterissa.

Teatterijohtajuuden ohelle Heikki alkoi opiskella käsikirjoittamista, kun näytteleminen ja ohjaaminen olivat jo tulleet tutuksi. Aluksi tutorina toimi sanoittaja – muusikko Heikki Salo ja myöhemmin Heikki koitti omien siipiensä kannattavuutta kirjoittaen näytelmän oman synnyinkaupunkinsa menestysparista – Pirkko Mannolasta ja Åke Lindmanista. Näytelmä sai myös vuonna 2010 ensi – iltansa uudessa Valkeakosken Apian kesäteatterissa, jota Hessu puuhasi yhdessä Sedu Koskisen kanssa.

Kesäyö on taattua kesäteatteria

Tälle kesälle on valmistumassa Apialle musikaali, joka kertoo Topi Sorsakosken elämäntyöstä ja huippuvuosista. Heikki sai näytelmään kosittua mukaan myös legendaarisen Eikka Grönin, jonka tuntemus viisikymmenluvun tapahtumista on käsikirjoittajalle Heikki Paavilaiselle ehdottoman tärkeä. Kesäyö-nimisessä musikaalissa on säilytetty muun muassa mielenkiintoisena kuriositeettina asetelma, jonka mukaan Topi ei koskaan tavannut Olavi Virtaa, mutta Grön tapasi sekä Virran että Topin, kun Sorsakoski oli vasta 6-vuotias pojankloppi.

Nykyään Heikki nauttii vapaan taiteilijan päivistä. Hän jäi pois Hämeenlinnan Kaupunginteatterin johtajan pallilta vuoden 2012 lopulla ja hakee elämälleen uusia haasteita.

Nyt hän näyttelee pitkästä aikaa Hämeenlinnassa yhden roolin ja valmistelee kesän tiivistä näytäntökautta. Ensi syksylle on tulossa Hessun ohjaus Anna-Leena Härkösen näytelmään, joka kertoo ensimmäisestä suomalaisesta naissotilaasta kersantti Carolinasta. Luonnollisesti musiikin teokseen säveltää Costello Hautamäki.

Hessun lempiharrastuksiin kuuluu vanhojen ”Mersu”–autojen kerääminen, hevosharrastus ja nyt oma rakas koira, jonka kansa tehdään perinteiset aamu- ja ilta lenkit, naureskelee Hessu.

– Mersuja vaan ei oo yhtään nyt, toteaa Heikki.

Teksti: Teppo Välimäki

Jätä kommentti